מהי בריונות ברשת

בריונות ברשת

בריונות ברשת היא תופעה נפוצה בעולמנו. לאור התפתחות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, התפתחה הבריונות ברשת שהיא בריונות אנונימית שקיימת ברשת האינטרנט.

בריונות ברשת היא תופעה חדשה שבה מתבצע שימוש בטכנולוגיה, בשביל לפגוע  ולהעליב תוך כדי השמצה, הטרדה והבכת האדם שיושב מאחורי המסך.

בריונות ברשת במקרים רבים מהווה עבירה פלילית. באתרי האינטרנט השונים יש אפשרות למצוא עבריינים שנחשבים לבריונים.הם אוספים פרטים מביכים על הקורבן שלהם ומאיימים בפרסום המידע כדי לקבל את מה שהם רוצים. כאשר החומר שנאסף מפורסם ברחבי הרשתות החברתיות קשה להסירו.

לבריונות ברשת מספר מאפיינים;הבריונות מתרחשת בכל מקום כל עוד יש עם

הבריון משתמש בשם אנונימי שנותן לו את היכולת לפגוע באנשים בלי שידעו את זהותו.

לקורבן  אין את היכולת לראות את הבריון, ולבריון את הקורבן, מה שיוצר להבעת רגשות שלילים בצורה מוגזמת.

אותו אדם מכשירים טכנולוגיים או אנשים.

בבריונות רגילה ההצקה היא במעגל החברים הקרוב או בבית הספר אילו באינטרנט ההטרדה יכולה להגיע לכמות רבה של אנשים ולפעמים התוקף לא מודע למעשיו.

ישנם סוגים שונים של בריונות ברשת:

החרמה – הרחקה קבוצתית של אחד הילדים מהקבוצה. הימנעות מתקשורת אינטרנטית עמו והתעלמות מנוכחותו ברשת.

הטרדה – שליחה חוזרת ומתמשכת של מסרים מעליבים, קללות ואיומים.

איומים – יכולים להתבצע תוך הפחדה וסחיטה..

מניעה –  חרם בעולם האינטרנט. הרחקת הנער ממפגש חברתי המתרחש באינטרנט.

מעקב –  מעקב אחרי נער או נערה הנועד להשיג פרטים ומידע אישי כדי לפגוע בו, לסחוט אותו או להטיל עליו אימה. המעקב יכול להתרחש למשל דרך תוכנות למסרים מידיים, חדרי צ'טים ורשתות חברתיות.

לבריונות יש השפעות רבות. היא עלולה להחליש את האווירה בבית הספר ולערער אותה, להשפיע על ביצועיהם החברתיים והלימודיים של הקורבנות ושל התוקפים, לגרום לטראומה נפשית לקורבנות, ובמקרים קיצוניים מאוד גם להוביל להתאבדות.

הדרכים לטיפול בבריונות ברשת אינן רבות. הן כוללות בעיקר שיח עם הנפגעים, הפוגעים והעדים. מועברים קורסים בבתי הספר בנושא הפסקת הבריונות ברשת והוקמו עמותות למניעתה.

Whiteboarde-

 

כתבת: ירדן פרץ

צלמת: דנה יעקבזון

עורכת: דנה יעקבזון

ציירת: שיראל מרציאנו

כתיבת תגובה