תיק הפקה

תפקידים ראשיים:

עורך ראשי: ירדן פרץ

מעצב האתר: דנה יעקבזון

כתב: ירדן פרץ ואליאב אוחיון

עורך תוכן אודיו- ויזואלי: ניב שבבו ושקד ואסרמן

משווק ומפיץ: נעם כהן

 

צוות המורים:

רכז המגמה: ורד קורלנדר

מורה לניו- מדיה: ורד קורלנדר

מורה לתקשורת וחברה: אבי אלקיים

מנהל בית ספר: אופיר גליק

 

1.תכנון האתר: את האתר תכננו כדי להקל על הקורא כמה שניתן במציאת המידע שמחפש. כיוון שנושא האתר הוא בריונות ברשת, ומטרתו היא להעלות את המודעות אל הבריונות ברשת ולמנוע את היווצרותה במידה האפשרית, דאגנו שעיצוב האתר יהיה נוח ונגיש לכל אחד. המסר שלנו הוא שבריונות ברשת היא לא הדרך, ושידע זה כוח. אם המודעות לתופעה מסויימת תהיה גדולה ורחבה כמו הנושא שבחרנו, הוא יעלם מהר יותר ויווצרו דרכים נוספות כדי למנוע אותו. קהל היעד שלנו הוא בני נוער בעיקר כיוון שהם אלו שמבלים ברשתות החברתיות רוב הזמן- הפלטפורמה המרכזית שבה נוצרת ובאה לידי ביטוי הבריונות ברשת.

 

2.תיאור העבודה על הכתבות: אופן הכנת הכתבות היה דומה בכל כתבה. תחילה כל אחד אסף מידע על הנושא שבחר, לאחר סיום המחקר כל אחד בחר מרואיינים ורעיונות שיתאימו לכתבה שלו. נבחרו מצולמים, נקבעו ימי צילום וכך התחלנו את העבודה.

  • הכתבה הראשונה נעשתה במשך חודש אחד בתחילת הלימודים כיוון שהיה צריך להגיש אותה לתחרות בה ניצחנו. בכתבה זו התראיינו אחת מחברות הקבוצה שסבלה מבריונות ברשת, הרכז הטכנולוגי של בית הספר בו אנו לומדים, ודוברת איגוד האינטרנט הישראלי. אנו חושבים שיצפו בוידאו הזה כיוון שיש בו סיפור קשה שמתריע כי ניתן לעבור בריונות ברשת גם עם נוכחות מורה אחראי, וגם כשאתה נער בוגר- על ידי נערים שכיום סיימו לשרת בצבא.
  • את הקמפיין עשינו בעזרת חברה שלנו לשכבה שציירה את כל הוויטבורד לפי הכתבה הכתובה שנתנו לה. זוהי כתבת מידע המפרטת על הבריונות ברשת וקוראת לפעולה כנגד הבריונות. אנו מצפים שיצפו בה כיוון שזו כתבה יפה ומושכת, קצרה ומעניינת.
  • את משאל הרחוב ביצענו בבית הספר שלנו אורט שלומי בעקבות סקר אינטרנטי שהכנו ממנו הוצאנו נתונים לכתבה הכתובה. את הסקר שלחנו ושיתפנו ברשתות החברתיות בהן פתחנו עמודים, וקיבלנו בו מידע מעניין ורב. משאל הרחוב עוזר לנו להבין מה אנשים יודעים על בריונות ברשת, ועל תת הנושא הנבחר- בריונות מינית ברשת. את המשאל ערכה חברת קבוצה שחוותה בריונות מינית ברשת בצורה הכי קטנה שלה. כתבה זו נוצרה כדי לגרום לאנשים להבין שגם תגובה לא נאותה יכולה להיחשב כהטרדה מינית ברשת.
  • את הראיון עם איגוד האינטרנט הישראלי הצלחנו לקבוע לקראת סוף השנה ונסענו לצלם אותם במשרדם שבפתח תקווה. הנסיעה עם חברי הקבוצה הייתה מהנה, ובסיור במשרד של איגוד האינטרנט למדנו דברים רבים. הנסיעה הארוכה משלומי שבצפון ועד פתח תקווה שבמרכז הייתה מעייפת ונאלצנו לפספס יום לימודים בגללה, אך התוצאה הייתה שווה את זה. הכתבה התאימה לנושא שבחרנו ויש בה מידע רב ומגוון על סוגי הבריונות ברשת והשפעותיה אותם אנו מנסים למנוע.
  • את הקמפיין עשינו בעזרת תגובות שאנשים שלחו ואמרו למרואיינים בסרטון. צילמנו ילדים מכל הגילאים והמינים בבית הספר שלנו וביקשנו מהם לקרוא תגובה מרושעת ששלחו להם פעם, או תגובה שמישהו אחר שלח להם. הייתה היענות גדולה בבית הספר והרבה ילדים שיתפו איתנו פעולה והסכימו להתראיין כיוון שתגובות מרושעות כאלה הן דבר שנוגע אותם ואותנו בעיקר. אף אחד לא היה רוצה שיכתבו עליו דברים מרושעים ברשת ולכן הייתה היענות גדולה ומשמחת.

 

3.שיווק והפצה: כדי להרחיב את המודעות לאתר פתחנו עמוד בפייסבוק וביוטיוב אליהם העלנו את כל הכתבות המצולמות וקישורים לאתר שלנו. בחרנו ברשתות חברתיות אלה כיוון שהפלטפורמות האלה היו הכי מתאימות לסוג הכתבות שלנו. ביוטיוב מעלים סרטונים מצולמים- המקום המתאים לכתבות המצולמות שצילמנו וערכנו, ובפייסבוק מעלים סרטונים וקטעי מידע קצרים- המקום המתאים לתקציר הכתבות הכתובות, ולצילומים של הכתבות. השתמשנו ברשתות החברתיות כדי לקדם את האגנדה שלנו בעזרת האש טאגים אשר מקשרים בין נושאים דומים ברשתות החברתיות, ובעזרת משפטים המבטאים את העמדה שלנו.

 

  1. רפלקציות אישיות:

ירדן פרץ–  אני מעדיפה לעבוד באופן אינדיבידואלי כיוון שבעבודה בקבוצות צריך לסמוך על הרבה ילדים שיעשו את העבודות שלהם, ולפעמים הם לא עושים אותן או משקיעים בהן מספיק כדי שיהיו הטובות ביותר. כאשר אני עובדת לבדי אני יודעת מה לעשות, וכשאני מגישה את העבודות שהכני אני בטוחה שהן נעשו בדרך הטובה ביותר האפשרית. אני משקיעה מאוד בלימודים ובעבודות שלי וכאשר אני מצוותת עם ילדים שלא משקיעים כמוני זה מפריע לי מאוד. תפקידי באתר הוא העורכת הראשית. בתור העורכת הראשית הייתי אמורה לפקח על כל חברי הקבוצה ועבודתם, ולצערי לא הצלחתי בזה. תלמידים רבים הבריזו מן השיעורים, פרשו ולא עשו את המוטל עליהם כך שבסופו של דבר ילדה אחת ואני היינו אחראיות להפיק שתי כתבות לבדינו. הרגשתי שחברי הקבוצה שלי לא שמעו לקולי ולא הצלחתי לגרום להם לעבוד או להשקיע כיוון שלא רצו בכך. בחרתי להתמקד בעיתונות ניו מדיה כיוון שהנושא מעניין אותי וזהו הנושא שנבחר בבית הספר שלי. התמחות זו תרמה לי בהבנה של מה שבאמת עומד מאחורי אתרי האינטרנט, והקושי של אנשי החדשות במציאת סיקורים ועשיית כתבות כאשר יש משתנים רבים בהם צריכים להתחשב. בזכות המגמה כשאני צופה בחדשות אני מתסכלת על דברים שלא ראיתי בעבר כמו מיקומי המצלמה, התאורה, המלל ואורך הכתבות- דברים שלקחתי כמובנים מאליהם בעבר.

 

נעם כהן-אני מעדיפה לעבוד באופן אינדיבידואלי בגלל שעבודה בקבוצות מסתמכת לא רק עליי אלא צריך לסמוך על הרבה ילדים שיבצעו את המטלות שלהם כראוי, לסמוך עליהם שהם עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר שלהם ולא יפשלו בדרך, בנוסף בעבודה בקבוצות תמיד יהיו את אלה שיעשו יותר וישקיעו ואת אלה שפחות יתנו יד בעבודה, כך שנוצר מצב שחלק מחברי הקבוצה נפגעים. כאשר אני עובדת באופן עצמאי ללא כל הסתמכות על אחרים אני יותר רגועה מכיוון שאני יודעת שאני יעשה את העבודה שלי על הצד הכי טוב שלי וכשאני מגיעה לתוצר הסופי של העבודה שלי אני יודעת שאני מגישה משו שאני סומכת עליו ויודעת שהוא נעשה בדרך הכי יסודית שאפשר. לקראת השנה האחרונה שלי בבית ספר אחרי שסיימתי את רוב הבגרויות שלי חשוב לי לא ליפול ביעדים האחרונים שלי ולעשות אותם על הצד הטוב ביותר שלי ולכן אני משקיעה מאוד בלימודים ובעבודות הניתנות ובגלל זה אני מצפה שחבריי לקבוצה ישקיעו כמוני, ומאוד יפריע לי אם לא יעשו זאת. תפקידי באתר הוא המפיצה תוכן של האתר "בריונות מינית ברשת", אני דואגת שמה שנעשה באתר שלנו יופץ ויגיע לרחבי אזורים בארץ, שאנשים יכירו בנו כקבוצה שעובדת למטרת מניעת בריונות מינית ברשת, והכי חשוב בעזרת הפצת התוכן אני מביאה לתודעה של הרבה אנשים שאולי לא נתקלו בעבר בתופעת בריונות מינית ברשת. בתור מפיצת התוכן בקבוצה השתדלתי להחדיר את התופעה ברשתות החברתיות כמו למשל: פייסבוק, אינסטגרם ובאתר הפרטי שלנו בריונות מינית ברשת. בנוסף תפקידי בקבוצה היה ליצור קשר עם אנשים שהיינו צריכים לראיין לאתר שלנו או כל איש מסוים שלצוות שלי היה צורך בו. בחרתי להתמקד בעיתונות ניו מדיה כיוון שהנושא מאוד מעניין אותי ובנוסף הנושא שנבחר בבית  כל דבר מאחורי אתרי האינטרנט ובנוסף נחשפתי גם להמון קשיים בתוך ההתמחות הספר שלי היה ניו מדיה. עניין ההתמחות בעיתונות ניו מדיה עזר לי מאוד להבין איך מתבצעהזאת למשל למצוא מאגרי מידע, סקרים וכו'… המגמה גרמה לי להסתכל על עולם התקשורת בראייה שונה מבדרך כלל, אם למשל בזמן צפיית הטלוויזיה שאני רואה פרסומות סמויות שבעבר לא הייתי שמה לב אליהם בכלל, התאורה השונה שמתאימה את עצמה לכל תכנית שמשודרת, מיקומי המצלמות בתכניות ועוד.

דנה יעקובזון- אני מעדיפה עבודת צוות, כיוון שכך יש פחות עומס והעבודה נעשית בקצב מהיר יותר. אך העבודת הצוות צריכה להיות הדדית מצד כולם באופן שווה, כלומר שכולם יעבדו באופן שווה ולא יצא מצב שמישהו יעשה יותר או פחות מהאחר. התפקיד לי באתר הוא הבנייה שלו והעיצוב שלו. בניתי את האתר מאפס, כל התמונות שנמצאות באתר אני צילמתי ועיצבתי. כל האתר מעוצב באופן שאני בחרתי לנכון. אני רואה באתר כמסר חברתי פוליטי. מצד אחד הכתבות שלנו פונות לבני הנוער כיוון שתופעה זו שכיחה בעיקר אצלם. אך כדי לעצור את התופעה הזו אנו גם פונים אל הממשלה שתיתן יד ותשים סוף לתופעה זו. אני עשיתי את הקמפיין נגד ההשמצות ברשת, בקמפיין הזה אנו מראים בני נוער שמקריאים תגובות נבזיות שיכלו להיות עליהם, כלומר ניסינו להעביר להם את מה שאתה חווה כאשר משמיצים אותך ברשת. האתר הוא באמת להצליח לגרום לשינוי כלשהו. אנחנו כן יכולים לעשות הפגנות או מחאות נגד התופעה הזו אך בלי עזרה קטנה ממשרד החינוך\ממשלה לא באמת נצליח להביא לשינוי כלשהו. התחום המועדף עליי ביצירת האתר הוא העיצוב שלו. זהו תחום שאני חושבת להתעסק בו בעתיד כל עניין הגרפיקה והצילום. בניית האתר והעבודה עליו תעזור לי בעתיד כיוון שזה נתן לי בסיס כלשהו. אחרי שאני אשתחרר מהצבא והתחיל להתעסק בכל הקטע של הצילום והעיצוב יש לי את הבסיס כדי ללמוד כבר יותר לעומק.

אליאב-אני מעדיף עבודה בצוות כי אז לא כול העבודה נופלת על בן אדם אחד וזה מתחלק בין כולם, תפקידי היה עורך סרטונים ופודקאסטים אהבתי לערוך והתחברתי לזה ככה שזה היה עבורי סוג של תחביב כיפי, האתגר האמיתי שלי היה לעמוד בזמני ולוחות הזמנים שהמורה הציבה לנו, הלימודים תרמו לי מאוד בכך שזה עזר לי לנהל את הזמן שלי ולימד אותי לערוך, דבר שאני בטוח שיעזור לי הרבה בחיים. עבודת הצוות לימדה אותי לעבוד בשיתוף פעולה ולקבל את הדעה של הבן אדם שמולי.

 

ניב-העדפתי הינה עבודת צוות מהסיבה שבכול אוכלוסיה יש מתקשים וכאלה שיותר קל להם, נכון, לפעמים לא פייר אבל אלה שיותר קל להם יכולים לעזור ולהרים את אלה שפחות קל להם. בחרתי בתחום הניו מדיה בגלל שאני חובב צילום ומכיוון שלא התחברתי לשאר המגמות בבית הספר,  דרך הצילום בסטילס ובויזואל נחשפתי לנושא של עיתונאות ותחקירים נהנתי מאוד לחקור דברים ולהגיע לממצאים חדשים וכמובן לצלם את התוצר הסופי, לצערי בסוף עבודתי היא פודקאסט אך אני מרוצה מאוד מהתהליך שעברתי במגמה. האתגר האמיתי שלי היה לתזמן פגישות וימי צילום, הרבה אנשים העדיפו שלא להיפגש / להצטלם והיו כאלו שאפילו דרשו שלא נתקשר שוב. אני רואה את הדבר עוזר לי בעתיד בכך שאני יודע שהיום אפשר לערוך הכול וקל מאוד להוציא דברים מהקשרם, אני שמח שרכשתי את הידע הזה דרך המגמה.

 

5.אופן התפקוד של הקבוצה היה לצערי לא טוב בכלל. תלמידים שהתחילו איתנו את השנה נעלמו מן השיעורים ולא תרמו כלל לעבודה כך שלא הייתה לי ברירה אלא להוציא אותם מן הקבוצה. האנשים המרכזיים שעבדו והיו נוכחים במרב השיעורים ותרמו הכי הרבה לעבודה הן דנה יעקבזון ואני. בסופו של דבר הגענו למצב שביום ההגשה הגענו לבית הספר כי נשארה לנו עוד עבודה מרובה. שני ילדים הגיעו מספר שעות לאחר הזמן בו קבעו להיפגש, ולצערי תרומתם הכוללת הייתה קטנה. חלוקת התפקידים הייתה קלה כיוון שכל אחד מאיתנו התמחה בדבר מסוים. כל ילד קיבל את ההזדמנות לצלם, לערוך, ולכתוב גם אם זה לא היה תפקידו. אם הייתי יכולה לא הייתי לוקחת את התפקיד של ראש הקבוצה. חוץ מהתפקיד שלי, לדעתי חלוקת התפקידים הייתה טובה ונכונה.

 

אפיון האתר: האתר שלנו עוסק במהות הבריונות ברשת וחקירתה. בכתבות שתמצאו באתר תוכלו לגלות הרבה פרטים על תופעת הבריונות ברשת עצמה, ובנוסף על הסוגים השונים שבה. מטר האתר היא לצמצם את היקף התופעה כמה שיותר, ולתת מידע לאנשים על התופעה על מנת שיוכלו לזהות אותה ולמנוע אותה בעודה בחיתוליה. ככל שחקרנו על הנושא גילינו עד כמה התופעה הזו חמורה ונפוצה, ושבשלב מסוים אנשים יכולים לחוות בריונות ברשת ואפילו לא להבין שזה מה שקורה להם. בעזרת האתר שלנו אנחנו מקווים שאם ילד עובר בריונות ברשת הוא לא יקח את זה כמובן מאליו וכמשהו שהוא זניח או בסדר, ויפנה לגורמים שיכולים לעזור לו אותם ציינו בכל כתבה- מורים, הורים ומוקדים טלפוניים ועמותות שנוצרו במיוחד כדי לעזור במקרים כאלה.